Na 3 weken vakantie begin ik morgen weer met werken. Heel veel zin in, na veel tijd samen met het gezin te hebben doorgebracht, uitgerust ben en uiteraard ook heel veel nieuwe inspiratie heb opgedaan:

@aarondignan, @marclammers, @peterkoning, @jurriaankamer & @rinivansolingen

Dank voor deze inspiratie! @aarondignan I’m also looking forward to the Dutch version that will be released next month 🙂

Binnen de area Bijzonder Beheer hebben wij de teams de mogelijkheid gegeven om als BusDevOps team de volgende stap te maken door meer inzicht te krijgen in de huidige team samenstelling en het voorkeursgedrag van de mensen in het team en het totale team.

Er zijn hier een heleboel tools voor en vaak zijn teams hier zelf ook al mee bezig….wij hebben uiteindelijk gekozen voor Lumina, via Heiske Nonnekes van tomorrowsleadership (aanrader!). In ons geval zijn we met het gedrag begonnen: Lumina Spark, welke 24 eigenschappen onder de loep neemt in 3 verschillende perspectieven (instinctieve, dagelijkse & overbelast).

Uiteraard is het goed voor de teams om te doen, maar ook voor ons eigen MT/Tactisch Overleg (de besturing van het gehele Bijzonder Beheer bedrijf). Wij hebben hier een 24 uur sessie van gemaakt en hebben onze Lumina Spark profielen met elkaar gedeeld en besproken om een goed beeld te krijgen wat onze valkuilen als groep zijn.

Mijn Lumina Spark samenvatting:

Tevens heb ik ook de volgende stap gemaakt bij Heiske Nonnekes van tomorrowsleadership door ook de workshop Lumina Emotions te volgen. Hier hebben we vooral de stap gezet naar mijn emotionele voorkeursgedrag & emotionele drijfveren, welke 16 eigenschappen onder de loep neemt in 3 verschillende perspectieven (instinctieve, dagelijkse & overbelast).

Mijn Lumina Emotions samenvatting:

 

Mijn conclusie:

Ik heb weer veel over mezelf geleerd en de uitkomsten liggen (schrikbarend) dicht bij de werkelijkheid. Uiteraard was niet alles zoals ik het zelf zie maar de grote lijnen zeer zeker wel. Ik ga de komende periode vaker mijn profiel eens erbij pakken bij bepaalde situaties. Ook handig om het met mensen te delen zodat ze een beeld krijgen wie ik ben. Met name wanneer ik in een nieuw team start 😉

Mijn volledige profiel downloaden:

Het is woensdag avond 20 maart en ik ben bezig met de voorbereiding van een presentatie voor het Q1-Q2 event binnen ons bijzonder beheer bedrijf. Jeetje wat hebben we toch mooie stappen gezet de afgelopen 5 kwartalen…..

Mijn doel tijdens tijdens deze 5e Q meeting is iets te vertellen over de mooie stappen die we binnen BusDevOps Squads gezet hebben in het afgelopen kwartaal en welke ambities onze guilds hebben in het komende kwartaal.

Daarnaast wil ik ook wat vertellen over de behaalde IT resultaten in het afgelopen kwartaal en welke ambities onze guilds hebben in het komende kwartaal. Dit verhaal is als aanvulling op de behaalde business ambities in Q1 en de business ambities die er liggen voor Q2. Kortom vanuit Diana van Kaam, Kirsten van den berg en mezelf is er 1 verhaal: vanuit Business & IT. Later op de dag gaan de teams op basis van deze context zelf plannen welke value ze willen leveren voor het bijzonder beheer bedrijf!

De voorbereiding zorgt ervoor dat ik weer even stil sta waar we vandaan komen en waar we inmiddels staan. Het is vandaag de 5e Q meeting….wat een mijlpaal is dat…vandaag doen we de Q meeting namelijk met 60 a 70 man waarbij we alle mensen die met “Change” te maken hebben binnen bijzonder beheer aanwezig zijn en gaan plannen.

Tot slot hebben alle belangrijke stakeholders tijd in de agenda gemaakt om de gehele aanwezig te zijn en doen we gezamelijk de aftrap vanuit 1 team 1 bedrijf.

Als ik dan terug kijk naar 5 maart 2018, onze eerste Q planning dan zag die er echt anders uit…..Dat was een sessie samen met Product managers, proces managers en business analisten, totaal met 12 personen. We waren hier vooral Epics aan het plannen, deze op fysieke borden aan plakken wat vooral als communicatie middel diende richting de DevOps Engineers. Opzich een mooie eerste stap….

Eerste Q planning

De feedback van de eerste Q sessie hebben we gebruikt om de Q sessie te verbeteren: De 2e Q sessie was dan ook met alle 3 de BusDevOps Squads (business, ba & DevOps engineers), totaal 40 mensen. Ook zijn we deze dag bij de gebruikers (operations afdeling) langs geweest om te zien hoe hetgeen wij maken gebruikt wordt.

2e Q planning – Squads (Business & IT)

De logische vervolgstap was dan ook om de 3e Q sessie samen met mensen van de Operations afdeling (gebruikers van het systeem) te doen om samen tot een kwartaal plan te komen. In deze Q sessie hebben we vooral vooral Business Epics proberen te plannen en ook IT ambitities onderdeel gemaakt van de planning.

3e Q planning Squads + Operation afdeling

De 4e Q planning was voor een groot deel vergelijkbaar met de vorige planning sessie waarbij teams deze keer echt zelf keuzes gemaakt hebbben. Welke epics zijn echt nodig? Mooi om te zien dat we de beweging gemaakt hebben naar eigenaarschap & mandaat zodat er binnen de teams de juiste discussie plaats kon vinden.

Tot slot hadden we een gezamelijk event met de Operatie en de BusDevOps Squads waarin de basis is gelegd om echt als 1 bijzonder beheer bedrijf te gaan werken.

4e Q planning Squads + Operation afdeling + Event

Diana van Kaam, Teun Menting & Alexander Brans, wat zijn we toch met mooie en leuke dingen bezig. #Trots. Nu al zin in de Q6 sessie in juni 🙂 en de mooie vervolgstappen die we gaan zetten!

De impact van Agile, het jaarcongres van het Agile consortium vond dit jaar plaats in op landgoed Zonheuvel in Doorn. Het is mijn eerste event via het consortium en leuk dat de #Rabobank mede sponsor was. Ze hebben er een mooi programma van gemaakt!, de presentaties die er voor mij uitschoten :

Peter Noordzij – Het hart van Agile

Peter is Tribe lead wholesale banking @Ing en zijn verhaal ging vooral over de hoe hij de Agile verandering heeft aangepakt als manager.

Punten die voorbij kwamen waren oa:

Team vorming, voorbeeld gedrag, continue verbeteren, zelfselectie, prioritering en het continu managen van verandering.

Mijn take away:

  • Samen 1 doelstelling creëren (ook binnen leadership team) en onderlinge afhankelijkheden helder maken en vertrouwen krijgen in elkaar (visualisatie van dit alles helpt enorm om op terug te pakken).
  • CI/CD is cruciaal, maar loopt mee in prioritering business. Bottom-up zorgen dat dit prio krijgt. Zelf erop sturen door vragen erover te blijven stellen (oa in demo’s).
  • Self selectie heeft enorm positieve effect op engagement! Lees boek: Creating Great Teams van Sandy Mamoli & David Mole
  • Hoe zorg je ervoor dat de juiste mensen prioriteren. Peter gaf een mooi voorbeeld hoe hij dat doet. Het boek Decision-Making-Jossey-bass is een aanbeveling!
  • Om continu te kunnen veranderen moet de focus vooral ook op de onderstroom gelegd worden. De boekentip hiervoor om te lezen: Systemisch TransitieManagement – Maaike Thiecke

Eelco Rustenburg – The SANe way of implementing Agile

Goed verhaal, geweldige manier van presenteren en wat een rust als de omstandigheden om je heen veranderen (op een Agile manier oplossen zonder dit ten kosten te laten gaan van de kwaliteit van de presentatie!).

Punten die voorbij kwam waren oa:

Hoe schaal je Agile, 50% van hetgeen we maken wordt nog steeds niet gebruikt, MVP blijft een vervelende afkorting (zie foto), MVP van Eelco “het moet klein zijn en een beetje pijn doen voor de klant”, in MVP denken maar ook durven!, iets wat geld oplevert is minder belangrijk dan wat de klant vind (oa coolblue), het gaat niet om organisaties veranderen maar om mensen veranderen, mensen hebben geen KPI’s nodig maar een missie, SAFe is het nieuwe Agile, pas op aan wie je SAFe geeft anders wordt het volledig zo geïmplementeerd.

Mijn take away:

  • Toch maar een SAFe training doen om het framework te begrijpen? (ookal gebruiken we nu al onderdelen eruit, zoals een aangepast PI planning).
  • Missie per team bij Bijzonder beheer is the way to go 🙂 mooi compliment voor ons!
  • Nieuwe driekhoek: Purpose, urgency & Play…..eens kijken hoe ik dat kan toepassen binnen Rabobank.

Arko van Brakel – Eigenbelang is teambelang

Wat een energy, goed verhaal en mooie aanknopingspunten! Enorm veel ervaring en mooie voorbeelden over zelforganisatie.

Punten die voorbij kwam waren oa:

Culture eats strategy for breakfast, exponentiele ontwikkelingen zie je niet aankomen, in control is iets anders dan controleren, als je exponentieel groeit kan je niet anders dan loslaten en accepteren dat er fouten gemaakt gaan worden, als je piramides bouwt krijg je mummies, met middel management kan je geen snelheid maken!, mensen hebben van nature geen manager nodig, koppel jonge mensen aan ouderen mensen in je organisatie om te versnellen, autonomie zorgt voor langer werken, team belang is even belangrijk als eigen belang, weten van elkaar wat je wilt bereiken, elkaar helpen en aanspreken op talenten.

Mijn take away:

  • Hoe kan ik het eigenbelang het teambelang maken? Mooi om daar eens in te duiken!
  • Ook ik zorg ervoor dat teams te langzaam gaan 🙂
  • HR, hoe zouden we dat binnen Bijzonder beheer anders kunnen inrichten dan de traditionele manier, mooie handvatten zijn er wel gegeven.

 

De afgelopen 2 weken hebben we binnen de SAM squads /Bijzonder Beheer een designsprint gehouden met de gehele afdeling, (40 mensen).

Aan de hand van de methode van de Google Designsprint, werd van dag tot dag een strak programma gevolgd om binnen 10 dagen van problemen en oplossingen naar een werkend prototype te komen.

Aan vier van de vijf problemen/oplossingen gaan we dit jaar nader invulling geven!

We hebben veel geleerd tijdens de sprint: vooral over focus werken, samenwerken, elkaar betrekken en dat snelle validatie bij klant en medewerker werkt!

Nog geen 2 maanden terug hadden we het idee om een innovatie sprint binnen Bijzonder Beheer te doen….In een zeer korte tijd hebben we veelal zelfstandig deze sprint vorm gegeven. Super trots op de resultaten en de positieve reacties. Leuk om dit experiment samen met een groep enthousiaste collega’s vorm te hebben mogen geven!

Conclusie:

Op alle fronten is een innovatie sprint super om te doen! Super trots op hetgeen we nu gedaan hebben met relatief weinig voorbereiding en expertise op dit gebied. Op naar de volgende innovatie sprint….eerst de ideeen implementeren en daarna een nieuwe sprinten plannen….ik kan niet wachten 🙂

Presentaties:

Voorbereiding Innovatie Sprint

Resultaat Innovatie Sprint

Team Innovatie Sprint:

Demo day movie:

Vandaag aanwezig geweest bij het #agileleadershipeurope2018 event georganiseerd door #prowareness

Met name de sessies van Rini van Solingen, Jurgen Appelo & David Marquet staken er wat mij betreft boven uit. Ik haal hier weer nieuwe ideeën uit om binnen de #Rabobank te gebruiken. Ook leuk om te zien dat we het binnen de #Rabobank best goed doen….we lopen zeker niet achter en zijn op een aantal gebieden best ver! Vooral doorgaan en nieuwe ideeën verder implementeren 🙂

Na een geslaagde gastcollege in 2017 heb ik dit jaar wederom een gastcollege Agile mogen gegeven op het Windesheim in Almere. Het was een college voor ruim 100 eerste jaars studenten die theoretische ervaring hadden in Agile (scrum guide) en het semester ervoor Prince 2 en waterval projecten hadden uitgevoerd. Super leuk om dit te mogen doen! @Menno Koetsier bedankt voor de uitnodiging

GastCollege2018

GastCollege2018

In maart van dit jaar ben ik begonnen aan een 6 daagse training tot Agile Champion van Xebia. Doel van de training is om de juiste kennis op te doen zodat ik een Agile-transformatie binnen een organisatie op kan  zetten en begeleiden. In 3 maanden tijd heb ik ingezoomd op:

Na het afronden van de training in juni kwam ik in aanmerking voor dag 7: het certificering traject Agile practitioner, van het agile consortium. Doordat ik bezig ben geweest met de LeSS pilot en ik per september in een ander domein ben gaan werken (Bijzonder beheer) heb ik pas in november kunnen starten.

Om de certificering te behalen moest ik een synopsis schrijven waarin ik reflecteer over mijn kennis, ervaring, skills met betrekking tot een agile way of working. Aangezien ik sinds februari 2013 bij Rabobank Hypotheken bezig ben en hier op agile gebied veel mooie stappen gezet zijn (oa de opschaling van 2 naar 10 DevOps teams) heb ik hier de volgende onderwerpen gebruikt:

  • Mijn rol als Agile Project manager / Agile Coach binnen Rabobank Hypotheken
  • Mijn bijdrage in de werkwijze binnen Hypotheken
  • Hoe maak je jezelf als Agile project manager overbodig

Op 8 december heb ik mijn Synobsis moeten verdedigen voor 2 examinatoren van het Agile Consortium:

Na een sessie van een uur en de nodige lastige vragen, kreeg ik aan het einde te horen dat ik geslaagd was voor het examen! Ik vond het een erg nuttig proces om mezelf te evalueren en stil te staan bij de Agile stappen die ikzelf, mijn collega’s en de organisatie gezet hebben.

Op het internet is van alles te vinden over Agile / Scrum. Nuttige informatie die ik gevonden heb of doorgestuurd gekregen heb, wil ik graag delen:

Gestart met het opzetten van de adoption roadmap tbv de LeSS Pilot. Eerste sprint is gestart en doel is om de komende 2 weken duidelijkheid te krijgen welk hypotheek product we willen gaan gebruiken tijdens de pilot.

Samen met Valentijn CeresaMichiel SivalLeon Tas